نمایشگاه صنایع چوبی رایگان در 20 شهر ایران برگزار شد

محصولات چوبی به دو گروه عمده تقسیم می شوند: صنایع چوبی جامد و محصولات خمیر و کاغذ. محصولات چوب جامد نه تنها شامل چوب، بلکه تخته سه لا، تخته رشته ای جهت دار و تخته خرده چوب نیز می شود.

می توان از آنها برای ساخت و ساز و همچنین مبلمان استفاده کرد. محصولات خمیر و کاغذ را می توان با سه فرآیند عمده تولید کرد: فرآیند سولفیت، فرآیند کرافت و خمیرسازی مکانیکی.

فرآیند سولفیت به طور گسترده برای صنوبر و صنوبر استفاده می شود. فرآیند کرافت انعطاف پذیرتر است و می تواند برای اکثر گونه ها، از جمله تقریبا هر کاج، استفاده شود.

خمیرسازی مکانیکی اغلب برای چوب‌های سبک‌تر مانند صنوبر استفاده می‌شود، اما می‌توان آن را با موفقیت برای برخی از کاج‌ها استفاده کرد. فرآیند سولفیت برای تولید کاغذهای تحریر با کیفیت بسیار مناسب است.

کرافت سفید نشده به طور گسترده برای تولید کاغذهای لاینر و گونی استفاده می شود، در حالی که کرافت سفید شده می تواند برای کاغذهای تحریر، کاغذ کامپیوتر و کاغذ مورد استفاده در دستگاه های کپی استفاده شود. خمیرهای مکانیکی عمدتاً برای کاغذ روزنامه استفاده می شود.

صنایع

قرار گرفتن محصولات چوبی در محیط های بسیار اسیدی می تواند باعث تخریب شدید شود. در واقع، این یکی از درمان های اصلی برای تولید مواد شیمیایی با وزن مولکولی کم و انرژی از مواد لیگنوسلولزی است.

مکانیسم هیدرولیز اسید نیز به عنوان علت از دست دادن عمده استحکام و شکست تخته چندلای ضد حریق مورد استفاده در بسیاری از سقف‌های تجاری و مسکونی در دهه 1980 پیشنهاد شده است، اگرچه هیچ‌گاه مدرک قطعی برای این مکانیسم تخریب ارائه نشده است.

بسیاری از محصولات کاغذی تولید شده از اوایل دهه 1900 حاوی یک اندازه اسیدی داخلی هستند که هیدرولیز اسیدی پلی ساکاریدهای الیاف را کاتالیز می کند و استحکام الیاف را کاهش می دهد.

این امر منجر به تخریب و از دست رفتن تعداد زیادی جلد و کتاب در کتابخانه های سراسر جهان شده است. راه حل رضایت بخشی برای این مشکل حیاتی به دلیل تعداد زیادی مواد که نیاز به درمان دارند تا به امروز محقق نشده است. از تجزیه لیگنین توسط اسیدها برای تولید خمیرهای چوبی توسط فرآیند اسید سولفیت استفاده شده است.