زعفران نگین صادراتی قائنات موجب اتمام تحریم های اقتصادی کشور شد

معروف است که تا صد سال پیش در 40 روستای صفرانبلو تولید زعفران انجام می شد. در واقع سفرنبولو یکی از اولین چیزهایی است که در هنگام گفتن نام منطقه به ذهن خطور می کند، جایی که نام سفرنبلو به معنای زعفران فراوان یا شهر زعفران است.

با گذشت زمان، پیشرفت در فناوری رنگ و صنعت داروسازی و گرانی قیمت، منجر به کاهش مصرف شده است. امروزه تلاش می شود با طرح های دولتی، کشاورزی زعفران زنده نگه داشته شود.

زعفران نگین صادراتی قائنات یک گیاه دارویی، ادویه‌ای و رنگ‌زا است که از زمان‌های قدیم کشت می‌شده است. این در حالی است که در سال های اخیر سطح زیرکشت به حدی کاهش یافته که تقریباً وجود ندارد. زعفران دارای دو ویژگی بسیار مهم تاریخی و اقتصادی است.

ویژگی تاریخی آن به این دلیل است که نام خود را به منطقه ناز ما داده است. ویژگی اقتصادی آن این است که گران ترین ادویه با کاربردهای گسترده در صنایع مختلف در جهان است.

زعفران

بنابراین ترویج زعفران با تاکید بر تاریخچه، مورفولوژی، کشاورزی، برداشت، فرآیندهای پس از برداشت و ارزش اقتصادی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

سرگل در لغت به معنای بالای گل است که نشان می دهد هیچ یک از عوامل زرد را در خود ندارد. به طور کامل از کلاله قرمز گل تشکیل شده است که طعم و عطر ادویه را چند برابر می کند. در نتیجه با ارزش ترین و با کیفیت ترین زعفران کشت شده در جهان است.

زعفران یونانی غیرقابل جایگزین مشک، شیرین، گلدار، تلخ و پررنگ‌تر از سایر زعفران‌ها است. طعم فوق العاده خاکی با نت های عسل و بنفشه است. اگرچه زعفران یونانی به طور کلی خالص و تلخ تر از سایر انواع زعفران است، طعم عسل آن بسیار شدیدتر است.

نوع ادویه این زعفران که اسپانیایی ها آن را ازافران می نامند، نرم، شیرین و گلدار است. عطر بی بدیل مشک، عسل، گل، تلخ و شدید است. عطر و طعم آن با طعم عسل و بنفشه است.